Dieta dla sportowca

Osoby, które uprawiają sport, muszą szczególnie zwraca uwagę na swój jadłospis. Dieta sportowca powinna być bogata w białko, ale również witaminy i minerały oraz węglowodany. Musi ona być tak skomponowana, aby sportowiec miał mnóstwo energii, a jednocześnie utrzymał odpowiednią wagę. Dzięki temu osiągnie on siłę i lekkość zarazem. Rzecz jasna, dieta sportowca nie jest taka sama w przypadku każdej dyscypliny. Osoby, które trenują boks, muszą spożywać zdecydowanie więcej białka, aniżeli osoby, które trenują gimnastykę artystyczną. W boksie bowiem liczy się duża masa mięśniowa, zaś w gimnastyce artystycznej są potrzebne nie tylko mięśnie, ale też maksymalnie niska masa ciała. Sportowiec, niezależnie od dyscypliny, powinien jednak przestrzegać kilku podstawowych zasad żywieniowych. Przede wszystkim, powinien jeść pięć razy dziennie, lecz nie nadmiernie duże porcje. Warto, aby robił co najmniej czterdziestominutowe odstępy między posiłkami a treningami. Ponadto sportowiec powinien unikać alkoholu, słodyczy, słonych przekąsek i potraw tłustych oraz smażonych. W jego diecie powinny zaś się znaleźć warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste, orzechy, miód. Niektórzy sportowcy są weganami, większość je jednak chude mięso i chude sery oraz jajka. Ponadto sportowiec musi unikać gazowanych napojów. Powinien za to pić mnóstwo wysoko zmineralizowanej wody mineralnej, a także soków owocowych i herbat ziołowych. Warto, aby regularnie konsultował się z dietetykiem oraz z lekarzem na temat swojego jadłospisu.